8. SITURI MARGINALE DIN
MUNTENIA
[p. 130]
8.2. Situri la extremitatea răsăriteană [continuare expunere pe situri]
[p. 132]
Cel
mai important sit al arealelor marginale ale culturii Ipotești-Cândești este,
neîndoielnic, marea necropolă de incinerație de la Sărata Monteoru[44].
Descoperită din întâmplare, în timpul cercetării unor obiective de epoca
bronzului, întâi pe
Lotul
ceramic este compus deci exclusiv din ceramica provenită din morminte de
incinerație în urnă, deci principial slave. Din cele circa 30 de oale întregite
nu sunt publicate decât jumătate[47].
Lotul ceramic folosit aici este de numai 11 piese[48],
relativ puține dar suficiente[49].
Cele 11 piese se distribuie în 8 grupe distincte (Anexe, p. 231), semn al unei evidente diversități
culturale. Patru piese, inclusiv o piesă lucrată la roată (!) alcătuiesc grupa
1, iar restul de 7 piese au morfologie distinctă, formând 7 grupe diferite.
Întâmplarea de la grupa 1 este foarte interesantă, fiindcă se repetă situația
din toate așezările importante din Câmpia Română, unde grupa dominantă este
comandată de cel puțin un vas cu tehnică evoluată. Să vedem analogiile
materialului ceramic de la Sărata Monteoru:
[p. 133]
- grupa 1: la pozițiile 148-153[50]
avem un prim complex analogic, cu grupa regională munteană CR_14 B (Sărata
Monteoru solo), grupele Penkovka 5 b,
Slovacia 4 a, Praga 3 b, CSV 9 A (Rașcov, Penkovka); la pozițiile 612-621 avem un nod și
mai complicat: grupele Slovacia 6 c,
Polonia 1 și 3, Penkovka 2 și 5 b, Codân 6 a, și... Mogoșani 5 a
(această ultimă analogie oferă explicația: forma este moștenită pe filiera
Cerneahov, absentând numai în arealul nord-ucrainian); analogiile absolute ale
mediei de grupă sunt numeroase, de asemeni, fiindcă ne aflăm pe cea mai
răspândită formă a epocii: Polonia 1
(3 exemplare), Slovacia 1, Cehia 9 b (toate, până aici, grupa CSV_8 A,
numită mai devreme oala slavă de Vest), Rașcov 7 (CSV_1 A). Analogiile vasului lucrat la roată[51]
sunt asemănătoare, firește, dar aduc detalii suplimentare interesante: 4
exemplare din Slovacia, 3 din Cehia, două exemplare din Polonia, dar și un
exemplar Hansca[52],
un exemplar de la Gropșani (grupa 3, aparținând CR_5 A, înrudită, deci), și un
exemplar din grupa 1 Garvăn-Popina. O
veritabilă Internațională. Apariția
unui vas lucrat la roată, cu un decor tipic roman (aș spune chiar... timpuriu),
asigură geneza locală a formei, chiar dacă ea există și în teritoriile slave.
Celelalte exemplare de grupa 1 pot avea, evident, oricare origine. Concentrarea
în jurul piesei lucrate la roată este însă un comportament tipic pentru Câmpia
Română;
- grupa 2: pozițiile 358-361, grupa 1 Băleni (mixtă, împreună cu care
exemplarul de la Sărata alcătuiește grupa regională CR_06 A) și Dulceanca 3 a; la pozițiile 803-808, avem analogii
cu o grupă târzie din Slovacia (singura cât de cât apropiată), grupa regională
CR_24 B (compusă din grupa 3 de la
Cățelu Nou și grupa 5 de la Soldat
Ghivan), grupa sarmatică 1b și grupa 2b de la Capidava; analogiile automate
sunt la fel de darnice: grupa sarmatică 1
a, Băleni 1, Botoșana 11 (ceramică lucrată la roată), Ciurel 1 (mixtă), Dulceanca 1b (mixtă) și 3a (ceramică lucrată cu mâna);
- grupa 3: la pozițiile 364-366, mic grupaj
analogic cu Soldat Ghivan 4a (mixtă) și
grupa regională CR_07 A (la care, pe lângă Soldat Ghivan, se adaugă grupa 3 de la Străulești); la pozițiile 1017-1019 grupa CR_07
A revine, împreună cu grupa 2 de la
Budureasca; fără analogii absolute;
- grupa 4: la pozițiile 859-860 analogia cu
grupa 7 de la Gropșani; fără analogii
absolute;
- grupa 5: la pozițiile 810-814, analogii
slabe cu grupe târzii din Slovacia (însemnând că post-datează Monteoru) și
grupa Străulești 4 a (grupa dominantă, mixtă, a aspectului Străulești); fără analogii absolute;
- grupa 6: la pozițiile
311-313 analogie cu grupa 1 a
de la Codân (dominantă, dar neclasificată în seria morfologică slavă, din
motive arătate la capitolul respectiv) și grupa Vadu Codrii 1 a (dominantă și acolo); la pozițiile 912-915 se adaugă grupa
Rașcov 4 b (fără reprezentanți în
secolul VI, neclasificată în seria slavă);
- grupa 7: la pozițiile 247-248 grupa CR_10
B (din care SM 7 face parte, împreună cu grupa 3 a de la Străulești (ceramică lucrată la roată!); analogie
absolută cu aceeași grupă CR_10 B, dar și cu grupa slavă CSV_11 A (cu
reprezentanți numai în orizontul Penkovka, respectiv grupele 1 a, 1
b, 5a);
- grupa 8: la pozițiile 525-526 analogie cu
grupa 2a din Polonia; idem pozițiile
608-609; analogiile automate optează, de o manieră inconfundabilă, pentru ambele grupe dominante de la Străulești,
1 a și 4 a, nelăsând nici un dubiu asupra originii acestei grupe.
Rezumatul
este stupefiant (inclusiv pentru autorul acestei demers), ca și concluziile
subsecvente: 5 grupe din 8 (adică 2, 3, 4, 5, 6) au certă origine locală, fără nici o legătură în lumea slavă.
Numai trei grupe din 8 (însumând însă 5 piese din 11) au posibile filiații în lumea slavă; analizând însă fiecare posibilitate în parte, vedem că nu
rămâne mare lucru (vezi, de exemplu, grupa 8). Nu există nici un caz în care analogiile slave să fie indiscutabile și fără
alternativă în Câmpia Română (pentru a înțelege situația, a se compara cu
analiza grupului Garvăn-Popina). Singura concluzie posibilă, în fața unui
asemenea peisaj analitic, este că cvasi-totalitatea ceramicii din mormintele
de incinerație în urnă (deci de tradiție slavă, prin ritual!) este un produs
cultural autohton. Care este interpretarea istorică? Personal nu văd decât
una...
[p. 134]
Să
ne aducem aminte situația de la Botoșana: ceramica lucrată la roată este de
certă factură post-romană, inclusiv prin morfologie, dar ceramica modelată cu
mâna este cel puțin într-o semnificativă parte a ei de factură morfologică
slavă. Am interpretat atunci că ne aflăm în fața unei comunități slave
(produsele cele mai modeste trădează cel mai bine sorgintea culturală), care
însă folosea serviciile unor meșteri de sorginte sau cel puțin școală romană.
Cu alte cuvinte toată comunitatea era
slavă, meșterii fiind, principial, niște
străini care prestau servicii (fiind sclavi, prizonieri, sau pur și simplu
meșteri itineranți). În necropola de la Sărata Monteoru, pe segmentul ritual
studiat (morminte de incinerație în urnă) regăsim meșterii olari romanici (dar
în proporție mai mică), dar nu mai regăsim pe producătorii ceramicii slave
tradiționale. Ce s-a întâmplat? Acești producători casnici de ceramică s-au
și... romanizat? Greu de admis, fiindcă siturile în discuție sunt contemporane. Atunci suntem în altă situație. La Sărata
Monteoru avem o trupă de războinici,
aflați într-o zonă de conflict, porniți la drum inițial doar într-o acțiune de
jaf, dar rămași departe de vetrele lor
mai multă vreme, fapt demonstrat de mărimea necropolei (dar și de durata ei
prezumtivă). Nu ne putem imagina că războinicii erau abstinenți sexual și nici
că ar mai fi produs ceramică, fiindcă avea cine! Substanțiala comunitate locală
pe care o ghicim în jurul nucleului dominant este de peste cinci ori mai
numeroasă (v. raportul numeric între riturile funerare), din care cel puțin o
parte sunt bărbați în poziție socială inferioară, dar restul sunt femei de
origine locală, după cum o mărturisește ceramica lucrată cu mâna.
O a
treia situație o avem la Garvăn-Popina, pe care am putea-o descrie ca mixtă
între cele două de mai sus. Avem câteva insistente adrese de Hotomel, în nordul
Ucrainei, ceea ce sugerează un al doilea
val, migrat târziu (analogiile sunt contemporane!), cu familii cu tot.
Grupul Garvăn-Popina are însă o structură complexă, fiindcă majoritatea
referințelor analitice adresează elementele locale, sud-dunărene (grupa 1
Capidava), dar și așezări din Câmpia Munteană. Legăturile cu Sărata Monteoru nu
sunt directe, dar există cert prin
adresarea aceluiași mediu de referință. Grupul de la Garvăn-Popina este
deci mixt, compus atât din elemente ale primului
val slav (Sărata-Monteoru), cât și din elemente al celui de al doilea val (Hotomel), dar și cu elemente locale,
inclusiv sud-dunărene. Existența unei substanțiale ponderi de populație
daco-romană[53],
de sorginte sud- și nord-dunăreană, explică depărtarea rapidă a ceramicii
sud-slave de modelele slave primitive, pentru simplul motiv că producătorii
acestor obiecte nu sunt de origine slavă[54].
DETALII Vadu Anei
- Cândești
MAI DEPARTE situri nordice din Muntenia
[44] Necropola a fost considerată a aparține culturii
Ipotești-Cândești chiar de Ion Nestor (1965),
motiv pentru care este integrată acestei analize. Chestiunea va face însă
obiectul analizei, capitolele finale pronunțându-se asupra unei soluții.
[45] Rapoarte: NESTOR &
1953, 1955, 1959, 1960, 1961; studii: 1957, cu revenirea din 1961, cu un punct
de vedere mai nuanțat.
[46] Există și subtipuri intermediare (NESTOR 1957, p. 290), dar nu este esențial aici.
Fiecare din subtipuri derivă din cele principale și sunt, mai mult sau mai
puțin, de contaminare. Nestor făcea o observație, și anume cele patru tipuri par să surprindă o evoluție istorică de la
înmormântare în groapă la înmormântarea în urnă; nu am înțeles dacă este un
construct strict teoretic sau există o argumentare stratigrafică (ceea ce ar fi
interesant).
[47] FIEDLER 1992, p. 77, unde
există o listă completă.
[48] NESTOR & 1955, fig.
11/1 (ceramică lucrată la roată); NESTOR & 1959, fig. 2/1, 3, 4; NESTOR
& 1959 a, fig. 1/1, 6, 9, 10, 12; NESTOR & 1961, fig. 1/1, 2. Mi-a
scăpat, pentru acest studiu, ilustrația de la ZAHARIA
1971, 1973. Există și câteva oale republicate în TEODOR
D. 1994, fig. 6/1, 4, 5, 6, 7/4, 7. Am avut rețineri de a folosi toată
ilustrația publicată, deoarece, imaginile nefiind corelate inventarului unui
anume complex (de cele mai multe ori această informație lipsește), riscam să
măsor de două-trei ori aceeași piesă (reproducerile pentru aceeași piesă
nefiind identice acest lucru nu ar fost neapărat evident), ceea ce ar fi
condus la concluzii statistice false (frecvență mare a unui tip, situație
inexistentă pe teren). Oricum, acest studiu nu ar putea clarifica situația
ceramicii din necropolă înaintea publicării integrale și sistematice.
[49] Readuc aminte că începând de la piesa a opta caracterele
generale ale unui sit sunt stabilite, fapt demonstrat statistic (v. TEODOR E. 1996, passim).
[50] Vezi tabela analogiilor relative, Anexe, secțiunea V, p.
269-291 [link-urile se găsesc în pagină].
[52] TEODOR D. 1994, fig. 4/4,
exemplar neclasificat dar, prin implicații, din grupa slavă 8 A.
[53] Spre finalul capitolului al 18-lea se discută situația
etnică din nord-estul Bulgariei, confruntând analize antropologice și de ritual
funerar.
[54] Am reținut însă opinia că de la Sărata Monteoru nu sunt publicate materiale absolut tipice (TEODORESCU 1964, p. 496, nota 13). Ce va fi
însemnând aceasta nu știu, dar există posibilitatea ca aceste concluzii să
fie parțial modificate în cazul
publicării integrale a necropolei. În fine, adaug că acestei analize i-au
scăpat două forme publicate (FERCHE 1984, fig.
7/6, 7), care nu aduc noutăți sub raport morfologic, ci prin particularitatea
că au butoni pe umăr. Situația cu un singur buton (fig. 7/6) nu este așa de
ciudată (în același studiu, la aceeași figură, exemplare similare de la Soldat
Ghivan și Băneasa, respectiv 7/3, 8; considerate toate slave de autoarea studiului, deși situația este
neobișnuită și pentru ceramica slavă); mai curios este exemplarul de la fig.
6/7, cu câte o pereche de butoni plați, masivi, pe fiecare parte (la un vas
mic!), pentru care nu cunosc analogii și care ar putea proveni dintr-un orizont
cultural mai îndepărtat.